KONSEP DAN FUNGSI SASTERA
Pandangan Sarjana
• Ismail Hussein (1998:23)- kesusasteraan merangkumi semua aspek yang menggunakan kata-kata atau bahasa yang bersifat kreatif.
• M.K Danziger & W.S Jahnson (1983:2) – seni yang menggunakan kata-kata sama ada lisan atau tulisan.
• Abu Bakar Hamid (1997:13) – seni yang bercorak intlektual. Gabungan kepuasan intelek dan kepuasan estetik.
Fungsi Sastera
Didaktik / Propaganda
• Memberi pengetahuan dan pengalaman
• Mentafsir sesuatu perkara yang belum difahami.
• Menghidupkan daya imaginasi
• Menghidupkan semangat insprasi moral.
Menghibur
• Memberi kesenangan dan kerehatan minda- menyenangkan.
Ahmad Kotot (1975:xv) – Hikayat Percintaan Kasih Kemudahan (1927) – hendak memberi kesukaan kepada anak-anak muda bangsaku moga-moga tertarik untuk membaca.
Membebaskan Pembaca
• Interpretasi khalayak lambang-lambang yang digunakan oleh pengarang. Menjana minda.
• Tafsiran mudah diperoleh sekiranya pengalaman sama atau hampir sama dilalui. Terutama pengalaman yang menyedihkan.
• Sohaimi Abdul Aziz (2002:54) seorang pengarang adalah seorang penyelidik yang menggunakan sumber di persekitaran secara sebagai bahan dasarnya.
• Interpretasi khalayak lambang-lambang yang digunakan oleh pengarang. Menjana minda.
• Tafsiran mudah diperoleh sekiranya pengalaman sama atau hampir sama dilalui. Terutama pengalaman yang menyedihkan.
• Sohaimi Abdul Aziz (2002:54) seorang pengarang adalah seorang penyelidik yang menggunakan sumber di persekitaran secara sebagai bahan dasarnya.
Berkomunikasi Tentang Kebenaran
• Berkomunikasi dengan pembaca mengenai realiti alam sejagat- situasi umum manusia.
• Sastera harus mampu menyalurkan realiti tentang diri sendiri yang melibatkan penulis, pembaca atau persekitaran (Borges et.al, 1977:144).
• Sastera sebagai cermin diri.
Manifestasi Pemimpin dan Kepemimpinan
• Dalam zaman feudal – karya dihasilkan untuk golongan tertentu. Cth. Sejarah Melayu.
• Di Eropah “ada pengarang yang diupah oleh golongan bangsawan untuk tujuan memuji mereka. Mereka mempunyai kuasa politik” (Schucking;1950:15).
• Kassim Ahmad (1979:54)- Kesusasteraan alat untuk menyedarkan masyarakat. Penulis perlu menjadi peserta yang aktif kepada persekitaran tanpa ada rasa prajudis..”
Manifestasi Kehidupan
• Rene Wellek dan Austin Warren (1973:94)- sastera dapat memperlihatkan world-view sesebuah masyarakat.
• Sastera dapat mewakili kehidupan.
• Sastera tidak akan menjadi agung dan bermutu tinggi sekiranya tidak menjelajahi alam masy serta alam kehidupan manusia di dalamnya (W.H Hudson (1967:131).
Karya Sastera Dokumen Sosial
• Kesusasteraan mempunyai keistimewaan merakamkan dengan cukup setia ciri-ciri zaman, memelihara penggambaraan tentang tingkahlaku manusia.
• SM,H.Rj Pasai, HHT,HMM – gambaran institusi masyarakat Melayu tradisional.
• Kawan Benar, Iakah Salmah? Anak Mat Lela Gila – Gambaran masyarakat Melayu pada zaman sebelum Perang Dunia Kedua.
Hubungan Sastera & Masyarakat
• Kedudukan sosial tertentu si penulis dan hubunganya dengan masyarakat.
• Sejauhmana sastera dapat mencerminkan masyarakat yang diwakilinya.
• Setakat mana nilai dalam sastera dapat mencerminkan nilai dalam masyarakat.
(Ian Watt;1964:3).
Pandangan Sarjana
• Ismail Hussein (1998:23)- kesusasteraan merangkumi semua aspek yang menggunakan kata-kata atau bahasa yang bersifat kreatif.
• M.K Danziger & W.S Jahnson (1983:2) – seni yang menggunakan kata-kata sama ada lisan atau tulisan.
• Abu Bakar Hamid (1997:13) – seni yang bercorak intlektual. Gabungan kepuasan intelek dan kepuasan estetik.
Fungsi Sastera
Didaktik / Propaganda
• Memberi pengetahuan dan pengalaman
• Mentafsir sesuatu perkara yang belum difahami.
• Menghidupkan daya imaginasi
• Menghidupkan semangat insprasi moral.
Menghibur
• Memberi kesenangan dan kerehatan minda- menyenangkan.
Ahmad Kotot (1975:xv) – Hikayat Percintaan Kasih Kemudahan (1927) – hendak memberi kesukaan kepada anak-anak muda bangsaku moga-moga tertarik untuk membaca.
Membebaskan Pembaca
• Interpretasi khalayak lambang-lambang yang digunakan oleh pengarang. Menjana minda.
• Tafsiran mudah diperoleh sekiranya pengalaman sama atau hampir sama dilalui. Terutama pengalaman yang menyedihkan.
• Sohaimi Abdul Aziz (2002:54) seorang pengarang adalah seorang penyelidik yang menggunakan sumber di persekitaran secara sebagai bahan dasarnya.
• Interpretasi khalayak lambang-lambang yang digunakan oleh pengarang. Menjana minda.
• Tafsiran mudah diperoleh sekiranya pengalaman sama atau hampir sama dilalui. Terutama pengalaman yang menyedihkan.
• Sohaimi Abdul Aziz (2002:54) seorang pengarang adalah seorang penyelidik yang menggunakan sumber di persekitaran secara sebagai bahan dasarnya.
Berkomunikasi Tentang Kebenaran
• Berkomunikasi dengan pembaca mengenai realiti alam sejagat- situasi umum manusia.
• Sastera harus mampu menyalurkan realiti tentang diri sendiri yang melibatkan penulis, pembaca atau persekitaran (Borges et.al, 1977:144).
• Sastera sebagai cermin diri.
Manifestasi Pemimpin dan Kepemimpinan
• Dalam zaman feudal – karya dihasilkan untuk golongan tertentu. Cth. Sejarah Melayu.
• Di Eropah “ada pengarang yang diupah oleh golongan bangsawan untuk tujuan memuji mereka. Mereka mempunyai kuasa politik” (Schucking;1950:15).
• Kassim Ahmad (1979:54)- Kesusasteraan alat untuk menyedarkan masyarakat. Penulis perlu menjadi peserta yang aktif kepada persekitaran tanpa ada rasa prajudis..”
Manifestasi Kehidupan
• Rene Wellek dan Austin Warren (1973:94)- sastera dapat memperlihatkan world-view sesebuah masyarakat.
• Sastera dapat mewakili kehidupan.
• Sastera tidak akan menjadi agung dan bermutu tinggi sekiranya tidak menjelajahi alam masy serta alam kehidupan manusia di dalamnya (W.H Hudson (1967:131).
Karya Sastera Dokumen Sosial
• Kesusasteraan mempunyai keistimewaan merakamkan dengan cukup setia ciri-ciri zaman, memelihara penggambaraan tentang tingkahlaku manusia.
• SM,H.Rj Pasai, HHT,HMM – gambaran institusi masyarakat Melayu tradisional.
• Kawan Benar, Iakah Salmah? Anak Mat Lela Gila – Gambaran masyarakat Melayu pada zaman sebelum Perang Dunia Kedua.
Hubungan Sastera & Masyarakat
• Kedudukan sosial tertentu si penulis dan hubunganya dengan masyarakat.
• Sejauhmana sastera dapat mencerminkan masyarakat yang diwakilinya.
• Setakat mana nilai dalam sastera dapat mencerminkan nilai dalam masyarakat.
(Ian Watt;1964:3).
No comments:
Post a Comment