Thursday, April 30, 2009




Tentang Penulis

Saya seorang pendidik, mungkin juga seperti anda juga. Saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Binjai Kemaman. Seterusnya meneruskan pelajaran di Sekolah Menengah Agama Al-Falah dan mengikuti tingkatan 6, di Sekolah Menengah Sultan Zainal Abidin di Kuala Terengganu. Pengalaman suka dan duka terpahat indah dalam lipatan memory ketika zaman persekolahan. Sungguh indah dan tak mungkin berulang lagi..

Saya berasal dari keluarga yang menyara hidup dengan bercucuk tanam. Zaman kanak-kanak amat indah sukar dilupakan walaupun hidup serba kekurangan. Namun kedua orang tua tidak pernah mengabaikan pelajaran anak-anak mereka. Meraka sanggup bekerja keras menyara hidup, tidak pernah mengenal erti penat. Justeru itulah setiap waktu yang terluang, saya tidak akan sia-sia kan. Saya berusaha mengubah kehidupan, mencari pengalaman, bekerja sambilan dan belajar.

Setelah tamat tingkatan enam, saya mengikuti kursus perguruan di MPPM. Menjadi pendidik sememang menjadi cita-cita saya sejak kecil, menyampaikan sesuatu ilmu dan nasihat yang baik adalah perkara yang sangat mulia. Masih dalam ingatan saya teman-teman seperjuangan PA1 (A) seperti Ani fadilah, Haliza, Hamisah, Hasniza Ibrahim, Hasniza Zainuddin, Hamidah, Habibah, Naza, Erne, Ashiah, Wara, Munirah,Asmah, Asmahan,Ajar, Azma, Afizah, Mazmi, Khaimi, Maziah, Latifah,Rafidah, Sofiatun dan Fadiah Dina, kalian di mana waktu ini…Masih ingatkah lagi kalian, suatu ketika dahulu kita pernah bersama meniti detik mengukir kenangan.

Setelah tamat kursus perguruan saya mengajar di Kuala Lumpur. Kini setelah mencecah 12 tahun mengajar, saya berpeluang menyambung pelajaran di UPM. Sukar ku percaya tetapi itulah yang terjadi, setelah sekian lama menyimpan impian untuk ke menara gading. Itulah yang berlaku berkat kesabaran dan kesungguhan. Segala pengalaman suka duka dapat diterjemahkan sebagai sebuah kehidupan yang amat indah. Berkongsi pahit manis mencari dan meneroka kehidupan yang maha Luas..

Sebagai insan biasa seperti kalian, impian untuk membina keluarga yang bahagia tidak pernah terlepas daripada setiap hati manusia yang mempunyai hati dan perasaan. Seperti orang lain juga, saya berimpian seperti itu, mempunyai keluarga yang saling lengkap melengkapi, mencukupkan kekurangan dan menghargai setiap pemberian. Kini saya memiliki tiga permata hati, saya terima seadanya sebagai anugerah. Bukan mudah untuk menerima kekurangan tetapi itulah yang harus disyukuri, nikmati kebahagiaan yang dianugerahi oleh Nya.


Hebatnya seorang manusia bukan diukur dengan banyaknya kemewahan yang dimiliki tetapi kehebatan akalnya mencerna ilmu dan diterjemahkan dengan amalan ke arah keredhaan Allah..
Sekian jumpa lagi….


No comments:

Post a Comment