Friday, April 17, 2009

SASTERA ZAMAN PERALIHAN

Sastera Zaman Peralihan

• Sastera Zaman Peralihan iaitu peralihan pengaruh Hindu-Islam dalam karya-karya sastera.
• Perubahan pradigma masyarakat yang melihat unsur atau pemikiran Hindu yang yang
termuat dalam karya-karya sasteranya diubahsuai mengikut cita rasa dan nilai-nilai Islam.
• Unsur-unsur Hindu yang bertentangan dengan akidah Islam dimurnikan agar roh keislaman
dapat dijelmakan.
• Contohnya; Dalam Hikayat Ganjamara yang bercorak Hindu, telah diberikan wajah Islam -
berperanan sebagai mubaligh sehingga berjaya mengislamkan beberapa orang raja Hindu.
• Antara karya Hindu yang disadurkan dengan ciri-ciri keislaman ialah Hikayat Si Miskin,
Hikayat Marakarma, Hikayat Ahmad Muhammad dan Hikayat Inderajaya.
Sastera Berunsur Islam

• Kedatangan Islam ke TM sejak abad ke 13 M mempengaruhi corak dan pemikiran masyarakat setempat yang bersifat tradisional.
• Pengaruh Hindu mulai lemah dan cara hidup Islam meresap dalam jiwa masyarakat.
• Amalan dan budaya Islam diterima tambahan pula sekitar abad ke-16 alam Melayu menerima Islam secara mutlak.
• Penguasaan Islam dalam budaya dan amalan mempengaruhi dunia kesusasteraan.
Pengaruh Islam meresap dalam kesusasteraan
• Ismail Hamid mengkategorikan sastera Melayu berpengaruh Islam kepada lima kelompok iaitu
– Hikayat tentang Nabi Muhammad contohnya Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Nabi Wafat, Hikayat Nur Muhammad dan Hikayat Bulan Berbelah.
– Kisah-Kisah Nabi seperti Kisah Raja Sulaiman, Kisah Nabi Musa, Kisah Puteri Balkis dan Kisah Nabi Yusof.
– Hikayat Para Sahabat contoh karyanya Hikayat Hasan dan Husin, Hikayat Tamin al-Dari, Hikayat Abu Bakar dan Hikayat Abu Samah.
– Hikayat Pahlawan Islam iaitu Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Muhammad Ali Hanafiah, Hikayat Iskandar Zulkarnain dan Hikayat Malik Saiful Lizan.
– Hikayat Orang Alim iaitu seperti Hikayat Lukman al-Hakim, Hikayat Abu Yazid al-Bistami, Hikayat Raja Jumjumah dan Hikayat Ibrahim Adham.
Sastera Panji

• Karya Panji berkisar tentang pengembaraan, percintaan watak-watak utama.
• Karya berbentuk hikayat. Panji merupakan gelaran untuk golongan bangsawan dan berkedudukan tinggi yang digunakan dalam masyarakat Jawa.
• Gelaran ini digunakan oleh anak-anak raja yang menjadi watak utama dalam cerita panji.
• Cerita panji berpunca daripada rasa bosan masyarakat Jawa terhadap karya-karya yang berunsur Hindu-Buddha.
• Walaupun pengaruhan unsur tersebut masih ada dalam karya panji tetapi bukan sebagai unsur yang dominan.
• Unsur yang masih dapat dikesan dalam cerita-cerita panji tersebut misalnya pertapaan, dewa-dewi dan mitos.
• Antara karya panji yang terkenal misalnya Hikayat Panji Semirang, Hikayat Misa Taman Jayeng Kesuma, Hikayat Dewa Asmara Jaya dan Hikayat Chekel Waneng Pati.
Sastera Sejarah

• Fakta-fakta sejarah yang bersifat dokumen dengan bentuk pemaparan yang tertentu masih dikategorikan sebagai hasil kesusasteraan.
• Fakta-fakta sejarah yang dirujuk berdasarkan ukur nilai masyarakat yang diwakilinya. Tujuan untuk mengangkat jati diri masyarakat itu sendiri.
• Walaupun begitu, ada ketikanya dapat dikesan fakta-fakta yang diragui kesahihannya.
• Hal ini berlaku kerana kesan daripada pemaparan yang bertumpang tindih dengan unsur mitos dan lagenda.
• Unsur tersebut dimasukkan bertujuan untuk meningkatkan martabat watak, peristiwa dan fokus cerita.
• Kisah-kisah yang terpapar dalam sastera sejarah ialah berkaitan dengan asal usul keluarga diraja, pembukaan sesebuah negeri atau kerajaan dan peristiwa penting sezaman.
• Antara karya-karya sastera yang tergolong dalam sastera sejarah ialah Sejarah Melayu, Hikayat Aceh, Misa Melayu, Hikayat Johor, Hikayat Pahang dan Hikayat Merong Mahawangsa.

Sastera Ketatanegaraan

• Kedatangan Islam turut mempengaruhi corak dan sistem pemerintahan kerajaan Melayu.
• Konsep dakwah yang digunakan oleh para mubaligh untuk menyebar dan mengembangkan Islam diterima baik oleh masyarakat setempat.
• Hal ini terbukti dalam tempoh yang singkat Islam diterima secara meluas iaitu dari istana hinggalah ke golongan bawahan.
• Perubahan pentadbiran juga disesuaikan dengan tuntutan Islam. Kitab-kitab ini dijadikan sebagai panduan dalam sistem pemerintahan dan mentadbir negeri.
• Kitab-kitab ini dikategorikan sebagai sastera kenegaraan.
• Antara kitab-kitab yang menjadi sumber rujukan oleh golongan raja-raja untuk mentabir
• Taj al-Salatin atau Mahkota Raja-Raja yang ditulis oleh Bukhari al-Jauhari
• Bustan al-Salatin atau Taman Raja-Raja karangan Syeikh Nuruddin al-Raniri.
Sastera Undang-Undang

• Sastera undang-undang juga muncul setelah pengaruh Islam kuat dalam kerajaan di alam Melayu.
• Kitab undang-undang tercipta untuk digunakan sebagai satu bentuk perlambagaan yang meliputi semua peringkat masyarakat dari istana hinggalah rakyat jelata.
• Ia berkaitan dengan perkara-perkara seperti kuasa raja dan pembesar, undang-undang pentadbiran negara, undang-undang jenayah, undang-undang awam.
Sastera Saduran Arab / Parsi

• Kedatangan Islam ke Alam Melayu membawa bersama khazanah kesusasteraan Timur Tengah khususnya dari Arab dan Parsi.
• Penulis-penulis Melayu yang mendapat pendidikan Islam dan mahir berbahasa Arab telah memperbanyak karya sastera.
• Dilakukan dengan menterjemah dan menyadur karya-karya popular Arab dan Parsi dalam bahasa Melayu.
• Cerita-cerita saduran yang bercorak jenaka dan cerita-cerita roman tentang raja-raja dan golongan bangsawan.
• Dimuatkan unsur didaktik untuk memberi input baru kepada masyarakat Melayu khususnya berkaitan dengan budaya dan nilai masyarakat di Timur Tengah.
• Antara karya-karya saduran yang diminati oleh masyarakat setempat ialah Hikayat Umar Umaiyah, Hikayat Abu Nawas, Hikayat Gul Bakawali dan Hikayat Qamar al-Zaman.

No comments:

Post a Comment